Ana sayfa » Hizmetlerimiz » Endodonti (Kanal Tedavisi)

Endodonti (Kanal Tedavisi)

by Dentalpark
Endodonti (Kanal Tedavisi)

Endodonti (Kanal Tedavisi) Nedir?

Günümüzde çürüme halinde dişlerin çekilmesi yerine diş köklerine uygulanan tedaviler ile dişler korunabilmektedir. Diş sinirleri ve diş kökü etrafındaki dokulardaki hastalıklara uygulanan söz konusu tedaviye “endodonti-kanal tedavisi” denilmektedir.

Dişlerin dışarıdan görünen beyaz kısmına taç, diş etleri içerisinde gömülü olan kısmına ise kök adı verilmektedir. Dişler “Mine, Dentin, Sement ve Pulpa” olmak üzere üst üste katmanlardan olmaktadır. Mine dişin en üstünde yer alan koruyucu tabakadır. Dişlerin kök kısımlarında ise “Sement” adı verilen tabaka bulunur. Bu yapının altında ise “Dentin” katmanı bulunur. Dişin merkezinde bulunan ve damar ve sinir uçları içeren kısma ise “Pulpa” denir.

Dişte oluşan çürükler dentin tabakasını geçmemişse sadece dolgu yapılarak tedavi edilebilir. Dişteki çürüğün ya da iltihabın pulpa katmanına kadar ilerlediği durumlarda ise kanal tedavisi uygulanması gerekir. Başarılı bir kanal tedavisi ile iltihaplanan dişler kurtarılır ve böylece uzun yıllar kullanılması sağlanır.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kanal tedavisinde diş pulpasında bulunan iltihaplı damar ve sinir dokusu çıkarılarak yerine dolgu maddesi yerleştirilir. Bu işlem ile diş kökünde bulunan damar ve sinirlerin geçtiği kanal kapatılır. Başarılı bir kanal tedavisinin aşamaları aşağıda sayılmaktadır.

– İltihaplı dişin taç kısmına ince bir delik açılır.

– Açılan delikten kanal eğeleriyle dişin pulpa kısmına ulaşılır.

– İltihaplı pulpa çıkarılır, diş kökündeki kanallar özel aletlerle genişletilir ve diş dolgu malzemesi için uygun bir şekle sokulur.

– Kalıcı dolgu malzemeleri ile kanal doldurulur.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürede Tamamlanır?

Diş kökünün durumuna bağlı olmakla birlikte etkin bir sonuç alınacak kanal tedavisi ortalama 45-60 dakika süresinde tamamlanır. Hekimin planlamasına göre kanal tedavisi için ikinci bir seans gerekebilir.

Kanal Tedavisi Ağrılı Bir İşlem Midir?

Kanal tedavisi yapılmadan diş ve çevre dokular bölgesel anestezi ile uyuşturulmaktadır. Dolayısıyla işlem anında herhangi bir ağrı hissedilmez.

Kanal Tedavisinden Sonra Dişte Ağrı Hissedilir Mi?

Kanal tedavisinde dişin sinirleri alınmaktadır. Dolayısıyla kişinin sıcak ve soğuk benzeri hassasiyeti oluşmaz. Tedavi sonrasında hastaların birkaç hafta hafif bir ağrı hissettikleri gözlemlenmiştir. Ancak bu ağrı tedaviye bağlı olarak normal karşılanmaktadır.

Öte yandan hastalarımızın tedavi sonrası ağrıları devam ederse hekimine başvurması tavsiye edilmektedir. Devam eden ağrılar yapılan kanal tedavisinin olumlu sonuçlanmadığını gösterebilir. Tekrar yapılan muayene sonrasında kanal tedavisinin yenilenmesi gerekebilir. Bu işleme “retreatment” denir.

Kanal Tedavisi Hangi Durumlarda Gereklidir?

Kök kanal tedavisi de denilen kanal tedavisi çürük bir dişi kurtarmak için uygulanan son çaredir. Kanal tedavisi uygulanmadığında bakteriler diş köküne kadar ulaşır ve diş kökünde kist oluşur. Oluşan kist ilerleyen zamanlarda çene kemiğine zarar vermektedir. Kanal tedavisinin gerekli olduğu durumlar aşağıda sayılmaktadır.

Dişinize Kanal Tedavisi Gerektiğini Nasıl Anlarız?

Aşağıdaki durumlarda kanal tedavisi yapılması gereklidir.

– Eğer herhangi bir uyaran olmadığı halde dişiniz ağrıyorsa,

– Sıcak ve soğuk yiyecek ve içeceklere karşı dişlerde hassasiyet ve diş sızlaması varsa,

– Yüzünüzde apse ve buna bağlı şişlik oluşmuşsa,

– Diş hekimi tarafından çekilen diş röntgeninde diş pulpasına ulaşmış iltihap görünüyorsa.

Kanal Tedavisi Başarısız Olabilir Mi?

Kanal tedavisinde düşük de olsa başarısız olma olasılığı vardır. Hijyen kurallarına uygun ve steril şartlarda kanal tedavilerinde başarısız olma olasılığı çok düşük olup söz konusu dişler uzun süreli kullanılabilir. Kanal tedavisinin başarısız olduğu durumlar aşağıda sayılmaktadır:

– Diş kökünde tam olarak temizlenmeyen sinir dokusu kalması,

– Dolgu aralarında kalan boşluklardan bakterilerin diş köküne sızması ve iltihap gelişmesi,

– Tedavi sırasında dişte çatlak ya da kırık oluşumu

Kanal Tedavisinin Başarısız Olduğunu Nasıl Anlarız?

Kanal tedavisi başarısız olduğunda diş kökünde ağrı, şişlik, kızarıklık gibi iltihap belirtileri görülür. Bu durumda tekrar hekiminize başvurmanız gerekmektedir.

Tedavi Sonrası Karşılaşılabilecek Anormal Durumlar Var Mıdır?

Kanal tedavisi gören dişler canlılığını yitirdiği için esnekliği azalır ve kırılma riski yüksektir. Bu sebeple diş duvarlarının gücünü artırmak için porselen dolgu veya kuron kaplama yapılması gerekebilir.

Ayrıca diş yapısında aşırı kayıp yaşanan dişlerde dolgu veya kaplama yapılırken kanal tedavisi uygulanan dişlere “metal veya fiber post” adı verilen materyaller yerleştirilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR