Kanal Tedavisi Nedir

Kanal tedavisi nedir sorusuna kısaca enfeksiyon kapmış diş kökündeki bakterileri ortadan kaldırmak, dişe yeniden bulaşmasını önlemek ve doğal dişi kurtarmak için uygulanan tedavi olarak cevap verilebilir. Dişteki sinirler ve diş özü alınarak, bölge bakterilerden tamamı ile temizlenir. Dişin içi iyice temizlenip ve dezenfekte edildikten sonra ise kanal doldurulur ve kapatılır.

Kanal tedavisi hangi bölüm tarafından yapılıyor sorusunun cevabı ise diş hekimliğinin endodonti bölümüdür.  Eğer hasta sorun ilerlemeden endodontiye başvurduysa, tedavi sayesinde hem diş kurtarılmış olur hem de enfeksiyonun diğer çevre dokulara yayılması engellenmiş olur. Bu nedenle de tedaviye çok geç olmadan başlamak önem teşkil etmektedir.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Yapılan Diş Neden Ağrır?

Kanal tedavisi sonrası, operasyon yapılan bölgede bir haftaya kadar ağrı olabilmektedir. Bu ağrılar ilk hafta içinde normal olsa da zaman içinde azalıp kaybolması beklenir. Ağrıların daha uzun sürmesi hastanın ağız ve diş bakımına gerekli özeni göstermemesinden ya da tedavinin yanlış uygulanmasından kaynaklı olabilir.

Bu nedenle kanal tedavisi olacak hastaların, bu alanda uzman bir hekime başvurup, aldığı hizmetin ihtiyaç duyduğu tedaviye uygun olduğuna emin olması ve tedavi sonrasında da uzmanın söylediği şekilde ağız bakımını yerine getirmesi gerekir. Bunlara uyulduğu takdirde, kanal tedavisi endişelenilmesi gereken bir yöntem değildir.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Neden Yapılır?

Diş kanal tedavisi, diş kökünde bakteri kaynaklı bir enfeksiyon olması durumunda yapılmaktadır. Dişe çekilen röntgen ile, pulpada yani diş özünde enfeksiyon kaynaklı bir hasar olup olmadığına bakılır. Burada bir hasar tespit edilirse, dişteki diş özü ve sinirler alınıp, enfeksiyonlu bölge temizlenir ve son olarak da dişin doldurulması ile tedavi tamamlanmış olur. Tedavinin hastalık çok ilerlemeden önce uygulanması, dişin kurtarılması ve bakterilerin yayılmaması için gereklidir.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Sonrası Ağrı İçin Ne Yapılmalıdır?

Kanal tedavisi sonrasında en önemli unsurlardan biri diş hekiminizin verdiği tüm talimatları izlemektir. Tedavi sonrasında ağız ve diş bakımına dikkat edilmediği durumlarda ağrılar artabilmektedir. Doktorunuzun verdiği antibiyotik ve benzeri ilaçları talimatlarına uygun biçimde kullanın.

Bunun yanı sıra, doktorunuzdan ağrınız için bir ağrı kesici vermesini isteyebilirsiniz. Bunlara ek olarak, kanal tedavisi olan diş ve dokuya iyileşmesi için süre tanımak adına, yemek yerken diğer dişleriniz ile çiğnemeğe özen gösterin ve kanama, kızarıklık, şişme gibi durumlarda doğrudan hekiminize bildirin.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi ve Dolgu Yapılan Diş Neden Ağrır?

Kanal tedavisi ve dolgu yapıldıktan sonra, tedavinin başarılı olması operasyonun doğru yapılmasına bağlı olduğu gibi, hastanın operasyon sonrası yaptıkları ile de alakalıdır. Normalde, bu tedaviler uygulandıktan sonraki hafta içerisinde ağrılar azalarak kaybolmaktadır. Bu nedenle de ilk haftada ağrı olması sizi endişelendirmemelidir.

Ancak, hasta ağız ve diş bakımını gerektiği şekilde yapmıyor, doktorun tavsiyelerine uymuyor ise ağrılar daha uzun sürebilmektedir. Çoğu zaman tedavi sonrasındaki ağrılar hastanın gerekli uyarıları dikkate almamasından kaynaklıdır. Kanama, apse, şişik, geçmeyen şiddetli ağrılar gibi sorunlar olması durumunda beklemeden hekiminize başvurunuz.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Yapılan Diş Kırılırsa Ne Yapılır?

Kanal tedavisi sonrasında, tedavi edilen dişin normalde ömür boyu kullanılabilmesi hedeflenmektedir, fakat bazen tedavi edilen dişin kırılması söz konusu olabiliyor. Bu tarz durumlarda izlenecek yol kırığın boyutuna ve yerine göre değişiklik göstermektedir. Buradaki en önemli unsur kırığın diş etinin içinde mi yoksa dışında mı olduğudur. Dişin, diş etinin içinden kırılması durumunda gerek görülürse diş cerrahi operasyon ile alınıp yerine protez diş takılırken; kırık diş etinin dışında olduğunda dişe kaplama yaparak sorun giderilebiliyor.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Yapılan Diş Çürürse Ne Olur?

Kanal tedavisi uygulanan dişte sorun yaşanması genellikle tedavinin özenli uygulanmaması ya da hastanın gerekli bakımı yapmaması sonucu oluşur. Çürüme de bu sorunlardan biri olabilmektedir. Çürümenin sebebi çoğu zaman enfeksiyonlu sinirlerin bakterilerden tamamı ile temizlenmemesidir.

Bu gibi sorunların önüne geçmek adına gerekli tüm ekipmanlara ve uzman hekimlere sahip bir diş polikliniğine başvurmak gerekir. Buna rağmen dişte bir çürüme söz konusu olur ise, çürük ilerlemeden bir uzmana başvurup, dişin temizletilmesi önemlidir.

Kanal Tedavisi Nedir: İltihaplı Dişe Kanal Tedavisi Yapılırsa Ne Olur?

Kanal tedavisi uygulanacak yerin iltihaplı olması durumunda, öncelikle iltihabın kurutulması gerekir. Tedaviyi uygulayacak diş hekiminin verdiği antibiyotik kullanılarak iltihap kapmış diş kurutulur fakat bu antibiyotiklerin çürüğü tedavi etmediğini unutmamak gerekir.

Bakterilerin bölgeden temizlenmesinden sonra ise kanal tedavisine başlanır ve dişin içinde çürümüş bölge temizlendikten sonra dolgu yapılarak boşluklar kapatılır.

Kanal Tedavisi Nedir: Kanal Tedavisi Sonrası Ne Yenir?

Kanal tedavisi denildiğinde en çok merak edilenler arasında tedavi sonrasında ne yemek yenilebileceği yer almaktadır. Tedavinin başarılı olabilmesi için ne yenildiğine dikkat edilmesi önemlidir. Bu nedenle de tedavi gören hastalar çiğnemesi zor, çok sıcak veya soğuk yiyeceklerden uzak durmalıdır. Ayrıca, yemek yerken operasyon geçirmemiş olan dişler ile çiğnemeğe özen gösterilmelidir.